Pijnstiller Infocentrum

Rugpijn

Acht op de tien mensen krijgen ooit last van rugklachten. Terwijl onze rug tegen heel wat bestand is. De oorzaak van veel klachten is gelegen in een beschadiging van de banden of spieren die de rug in balans houden. Hoewel pijn in de rug heel heftig kan zijn en soms wekenlang kan duren is er meestal niets ernstigs (zoals een hernia) aan de hand.

Rugpijn

Rugpijn wordt over het algemeen in de onderrug gevoeld. Artsen hebben het dan over lage rugpijn. De pijn kan soms uitstralen naar de benen of naar boven richting nek en schouders.

Zoals gezegd: meestal is er niets ernstigs aan de hand. Maar soms moet er wel directe medische hulp aan te pas komen. Wanneer er een wervel gebroken is, of er sprake is van het uitpuilen van een tussenwervelschijf. Of bij botontkalking of reuma-achtige aandoeningen.

Acuut of chronisch

Rugpijn wordt vaak ingedeeld in:

  • acute rugpijn (die korter dan enkele weken duurt)
  • subacute rugpijn (tussen de 6 weken en 3 maanden)
  • chronische rugpijn (langer dan 3 maanden)

Acute en subacute rugpijn gaan in de regel vanzelf weer over. Soms kan rugpijn een teken zijn van een ernstige aandoening. Voel je een uitstralende pijn in één of beide benen of is er sprake van krachtverlies, dan kan een uitpuilende tussenwervelschijf de zenuwen in de wervelkolom in de knel brengen. Raadpleeg daarom in dat soort gevallen een arts.

Pijnstillers bij rugpijn

Pijnstillers helpen bij rugklachten niet alleen tegen de pijn, maar maken het ook mogelijk om in beweging te blijven. Door te bewegen blijft je lichaam soepel. Wanneer paracetamol geen verlichting van de pijn geeft, kun je een andere pijnstiller gebruiken. Omdat er bij rugklachten vaak een ontstekingsreactie optreedt van het bindweefsel of de gewrichtjes in de wervelkolom, geniet een ontstekingsremmende pijnstiller op basis van naproxen, ibuprofen of diclofenac de voorkeur. De werking van naproxen houdt wat langer aan. Zo hoeft bij langer aanhoudende rugpijn minder vaak een tablet genomen te worden.

Wanneer naar de dokter?

Het is verstandig een arts te raadplegen wanneer:

  • De pijn na tien dagen nog niet over is
  • Je uitstralende pijn in je benen voelt
  • Je rugpijn ongekend hevig is
  • Het patroon van de rugpijn verandert
  • De rugpijn mogelijk veroorzaakt is door een ongeluk of val
  • Jij je zorgen maakt over de pijn in je rug

Oorzaken van rugpijn

Rugklachten kunnen op veel verschillende manieren ontstaan.

  • Te lang in een verkeerde houding zitten of liggen.
  • (Onbewuste) spanning waardoor je rugspieren aanspannen, bijvoorbeeld bij stress of drukte.
  • Een slechte houding bij het lopen.
  • Een oude matras.
  • Overgewicht.
  • Verkeerd schoeisel.
  • Een plotselinge heftige, ongebruikelijke beweging bijvoorbeeld bij het tillen, stofzuigen of tijdens het werken in de tuin
  • Sportblessures, bijvoorbeeld te hard neerkomen na een sprong.

Voorkom rugpijn

 

  • Neem bij lopen, zitten en staan een juiste houding aan. Ook tijdens het werk is dat belangrijk. Het lijkt overbodig maar schenk aandacht aan je werkplek (stoel, computer).
  • Zorg voor een goede matras. Een derde van ons leven brengen we slapend door. Een goede matras is geen overbodige luxe!
  • Verkeerd of te zwaar tillen. Til nooit iets met gestrekte knieën. Hou je rug zo recht mogelijk.
  • Langdurig in dezelfde houding zitten. Achter je computer of in de auto bijvoorbeeld, is slecht voor je rug. Strek om de drie kwartier even de benen.
  • Trainen van de rugspieren. Het liefst onder begeleiding van ervaren fitnessbegeleider of fysiotherapeut.
  • Sportblessures veroorzaken veel rugklachten. Probeer blessures te voorkomen, wees goed voorbereid en neem tijd voor een degelijke warming-up als je lichaam daar goed op reageert.  

Tips bij rugpijn

  • Stop zodra de pijn begint! Geduld is bij rugpijn een schone zaak. En ook voorzichtigheid is geboden. Stop zodra de pijn begint in elk geval met wat je aan het doen bent, zeker met sporten. Speel niet nog even de wedstrijd af en sjouw niet toch die vuilniszak naar buiten.
  • Koelen of juist warmhouden. Is een spontane verkeerde beweging de oorzaak, dan kan een ijszak of een koude spray op de overbelaste of overstrekte spieren verkoeling geven. Maar dat helpt alleen tot circa een uur na het begin van de pijn. Daarna helpt warmte beter: een kruik of een warm bad.
  • Blijf in beweging. Bij rugpijn is in beweging blijven heel belangrijk. Rust roest in dit geval.
  • Pijnstillers kunnen bij rugklachten helpen. Niet alleen tegen de pijn, maar maken het ook mogelijk om in beweging te blijven. Wanneer paracetamol geen verlichting van de pijn geeft, kun je een andere pijnstiller gebruiken. Omdat er bij rugklachten vaak een ontstekingsreactie optreedt van het bindweefsel of de gewrichtjes in de wervelkolom, geniet een ontstekingsremmende pijnstiller op basis van ibuprofen of naproxen de voorkeur.